MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Na budowie Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta układany jest asfalt

Jacek Klein
Jacek Klein
Ważna dla regionu i aglomeracji trasa ma być gotowa we wrześniu 2025 roku.
Ważna dla regionu i aglomeracji trasa ma być gotowa we wrześniu 2025 roku. Przemek Świderski
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta weszła w kolejny etap. Na odcinku z Chwaszczyna do Żukowa stoją już wszystkie wiadukty. Inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2025 roku.

Budimex, generalny wykonawca zadania pierwszego na OMT, czyli odcinka z Chwaszczyna do Żukowa, poinformował, że osiągnął zaawansowanie prac na inwestycji dochodzące do poziomu 80 proc. Prace na budowie wchodzą w fazę wykończeniową.
Roboty drogowe inwestycji obejmują 16,5 km trasy głównej klasy S, 15,5 km dróg serwisowych i dojazdowych, wykonanie ponad 3 mln robót ziemnych oraz ponad 230 tys. m sześc. wymian gruntów.

Trwa budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiasta

- Realizujemy kontrakt zgodnie z założeniami. To strategiczna inwestycja kierowana nie tylko do mieszkańców Pomorza, ale również turystów, którzy licznie odwiedzają Trójmiasto i spędzają tam swoje urlopy - mówi Przemysław Czaja, dyrektor kontraktu w Budimex SA.

Drugie zadanie, którego wykonawcą jest konsorcjum spółek Mirbud SA-Kobylarnia SA, obejmuje zaprojektowanie i budowę 16 km obwodnicy metropolitalnej w standardzie drogi ekspresowej na odcinku z Żukowa do węzła Gdańsk-Południe.

Łącznie cała trasa będzie miała długość nieco ponad 32 kilometry. Trasa będzie posiadać dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas.

Pierwotnie przewidywano, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana w lutym 2018, zaś oddanie drogi do ruchu nastąpi we wrześniu 2021 roku. Ostatecznie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej ogłosiła 19 sierpnia 2020 r.

Kiedy powstanie Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej?

Umowy zawarte z wykonawcami przewidują ukończenie odcinka Chwaszczyno - Żukowo w kwietniu 2025, a Żukowo - Gdańsk-Południe we wrześniu 2025 r.

Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta to kluczowa inwestycji infrastrukturalnej w północnej części kraju. Generalny wykonawca pierwszego etapu z Chwaszczyna do Żukowa, firma Budimex poinformowała, że zrealizowała już m.in. wszystkie konstrukcje nośne obiektów inżynieryjnych.

Przewidywany termin zakończenia całego projektu to wrzesień 2025 r.

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta została podzielona na dwie części. Pierwsze zadanie, które realizowane jest przez Budimex w formule „projektuj i buduj” to odcinek węzeł Chwaszczyno (bez węzła) - węzeł Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km. W ramach umowy do kwietnia 2025 roku powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa posiadająca po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, rezerwa pod trzeci pas, węzły drogowe „Miszewo” oraz „Chwaszczyno”, obwód Miszewo, a także m.in. 28 obiektów inżynieryjnych.

- Nasze wieloletnie doświadczenie i profesjonalny zespół, pozwalają nam trzymać się założonych terminów budowy. Realizujemy kontrakt zgodnie z założeniami. To strategiczna inwestycja kierowana nie tylko do mieszkańców Pomorza, ale również turystów, którzy licznie odwiedzają Trójmiasto i spędzają tam swoje urlopy - mówi Przemysław Czaja, dyrektor Kontraktu w Budimex SA.
Prace na OMT wchodzą w fazę wykończeniową. Zgromadzono wszystkie potrzebne materiały, w tym zbrojenia do montażu ekranów dźwiękochłonnych, wykonywany jest system odwodnienia ciągu głównego drogi wraz z wylotami odprowadzającymi wodę opadową. Roboty ziemne na kontrakcie weszły w fazę końcową. Dodatkowo zakończono budowę wszystkich 28. konstrukcji nośnych obiektów inżynierskich. Łącznie wbudowano już blisko 43 tys. m sześc. betonu.

A to oznacza, że wykonawca osiągnął zaawansowanie prac na Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta dochodzące do poziomu 80 proc. Roboty drogowe inwestycji obejmują 16,5 km trasy głównej klasy S, 15,5 km dróg serwisowych i dojazdowych, wykonanie ponad 3 mln robót ziemnych oraz ponad 230 tys. m3 wymian gruntów.

Drugie zadanie, którego wykonawcą jest konsorcjum Mirbud-Kobylarnia, obejmuje zaprojektowanie i budowę 16 km obwodnicy Trójmiasta w standardzie drogi ekspresowej. W ramach inwestycji zostaną wybudowane węzły „Żukowo” i „Lublewo”, a także rozbudowany węzeł „Gdańsk Południe” na styku istniejących S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino (kat. I). Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł „Żukowo” zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz.

Ta część OMT ma być gotowa we wrześniu przyszłego roku. Budowa obwodnicy kosztuje 1,5 mld złotych.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Na budowie Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta układany jest asfalt - Dziennik Bałtycki

Wróć na czarne.naszemiasto.pl Nasze Miasto