Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wizyta prezesa IPN i promocja "Gry Szyfrów" w Czarnem. Instytut Pamięci Narodowej docenił działania stowarzyszenia "Brygada Inki"

Małgorzata Wojciechowska
Małgorzata Wojciechowska
Małgorzata Wojciechowska
Ostatni piątek był bardzo ważnym dniem dla całego środowiska patriotycznego skupionego wokół Stowarzyszenia "Brygada Inki" w Czarnem. Starania jego członków o zachowanie pamięci historycznej zostały docenione przez Instytut Pamięci Narodowej. Jego prezes przyjechał do Czarnego, by wraz z członkami stowarzyszenia odwiedzić najważniejsze miejsca pamięci. Poza tym to właśnie Czarne zostało wybrane jako jedno z pierwszych miejsc promocji przygotowanej przez IPN edukacyjnej gry komputerowej "Gra Szyfrów". W mobilnym salonie gier rozstawionym na rynku można było spróbować rozgrywki - zarówno w trybie 2D, jak i za pomocą wirtualnej rzeczywistości 3D. Zobaczcie, jak wyglądała rozgrywka.

Stowarzyszenie "Brygada Inki" już od lat intensywnie działa na rzecz zachowania pamięci historycznej, szczególnie o Żołnierzach Wyklętych. To właśnie dzięki tej organizacji w Czarnem kultywowana jest pamięć o antykomunistycznym, powojennym podziemiu. Członkowie "Brygady Inki" zadbali też, by pamięć o bohaterach kwitła także wśród najmłodszego pokolenia - dzięki ich staraniu szkoła podstawowa w Czarnem nosi imię Danuty Siedzikówny "Inki" - bohaterskiej dziewczyny, która do śmierci pozostała wierna polskim ideałom.

Działania stowarzyszenia zostały docenione przez Instytut Pamięci Narodowej. W ostatni piątek Czarne odwiedził prezes IPN, dr Karol Nawrocki. Spotkał się z przedstawicielami lokalnych władz i działaczami, odwiedził też miejsca ważne dla lokalnych patriotów, takie jak Szkoła Podstawowa im. Danuty Siedzikówny ps. "Inka" czy tablica pamięci przy siedzibie nadleśnictwa. Wyraził słowa uznania i podziękowania za tak patriotyczną i aktywną postawę w dziedzinie historii i edukacji. Wpisał się też do pamiątkowej księgi szkolnej. Oprócz tego zapowiedział ufundowanie przez IPN muralu na budynku szkoły przedstawiającego jej patronkę.

Nie lada wydarzeniem była tez wizyta mobilnego salonu gier promującego stworzoną pod patronatem IPN rozgrywkę "Gra Szyfrów". To gra historyczna bez przemocy, w której gracz wciela się w żołnierza wojny polsko-bolszewickiej z 1920 roku, próbując złamać sowieckie szyfry.

Duża, czerwona ciężarówka kryła w sobie kilka nowoczesnych stanowisk do gry - część z nich była tradycyjna, w technologii 2d, a z część przeznaczona do rozgrywki w rzeczywistości wirtualnej - aby z niej skorzystać, trzeba było założyć specjalne gogle. Gra nie jest trudna, ale korzystanie z gogli 3d wymaga pewnej wprawy!

Warto nadmienić, że Czarne jest jednym z pierwszych miast, w których gra była prezentowana. Obok salonu gier rozstawione były też stoiska, na których każdy chętny mógł nieodpłatnie zaopatrzyć się w materiały edukacyjne. To było ciekawe wydarzenie zarówno dla miłośników gier, jak i historii.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na czarne.naszemiasto.pl Nasze Miasto